Bedre samarbeid med Osloregionen

Leste nettopp en artikkel i Glåmdalen om hvor lite Oslofolk vet om Kongsvingerbanen. Ikke rart tenkte jeg.

Det ble tidligere diskutert om Kongsvinger kommune skulle søke seg til Akershus fylke. Dette mener jeg fremdeles er en riktig avgjørelse. Byen har sitt fokus mot Oslo og Sverige, og IKKE Hamar. Vi får en motorvei hele veien til Oslo nå, og i fremtiden ligger det godt an til dobbeltspor på jernbanen til Oslo pluss en godsterminal.

Jeg har vært i Oslo mange ganger, og da innser jeg hver eneste gang hvor mye Kongsvinger går glipp av ved å være en del av Hedmark. Byen blir borte. Den er utenfor Oslo’s rekkevidde. Det koster 90 kroner for en voksen å reise fra Oslo s til Eidsvoll, mens til Kongsvinger koster dette 216 kroner!! Hvor går pengene lurer jeg på! Prisen fra Oslo til Eidsvoll eller Kongsvinger burde så og si være den samme, men istede er den nesten tredobbel! Samme tilfelle ser jeg om det er snakk om buss eller annen type transport fra Oslo.
Grunnen til dette er fordi Eidsvoll ligger i Akershus, og innlemmes derfor i sonekartet til kollektivtransporten til Oslo. Kongsvinger kunne fint ha vært en del av dette sonekartet med tanke på byens avstand fra Oslo. Flere fra Sør-Odal reiser dessuten til Eidsvoll om mulig for å ta toget derfra! Det er langt mer rimelig enn fra Skarnes.

Denne prisforskjellen for reisende mener jeg vill ha en negativ påvirkning til Kongsvingers befolkningsvekst. Det lønner seg langt ifra for noen å pendle fra Kongsvinger til Oslo med disse høye og urettferdige prisene. Da flytter man heller til Eidsvoll. Dette gjør Kongsvinger til en mindre attraktiv region for utvikling både nærings- og befolkningsmessig. Kongsvinger ligger faktisk i Osloregionen(Stor-Oslo) selv om det ikke virker slik. Det burde bli ett bedre samarbeid med Osloregionen om vi ønsker en positiv utvikling av byen.

Vist 190 ganger. Følges av 3 personer.

Kommentarer

- er delvis enig med deg. Men problemet for oss i Glåmdalsdistriktet er arbeidsplasser – ikke togpriser. Litt stygt sagt legges det ned et arbeidssted i uka, spesielt nå som permittering ikke lengre er en utvei. Et nærmere samarbeid med Akershus, tror jeg, vil øke takta på arbeidsplasser som blir borte. Det er også begrensa hvor mange som kommunen kan beskjeftige.
Det Kongsvinger behøver mest er mange nye arbeidsplasser i privat regi, og da helst sånne som er så stedegne at det bare er her det kan foregå. Uttak av skog, som engang var hoved skatteinntekten for kommunens utgifter, og er forlengst forbi. Men at vi må løsne oss fra Hamars “superiority,” tror jeg er riktig.

Kongsvinger har alltid vært nær Sverige. her en lørdag var vi innom Kongsenteret. Det kunne telles på en hånd hvor mange som var der inne akkurat da. Men du verden for en kø vi møtte på vei til Eidskog! Forstår ikke hvordan det skal gå an og satse på privat næring i dette området. Så lenge vi skal konkurrere med Sverige, kan ingenting bestå. Så fint og tenke at private skal satse, og samtidig legges bedrifter ned. Dette er “blår” i øynene for og spre falske forhåpninger. Her må det annet krutt til som og senke moms på mat. Gjøre alkohol og tobakk mer økonomisk tilgjengelig. Og ikke minst ned på prisen på flesket. Her til lands selges ikke utgåtte varer ser det ut til. Her kastes de! Dyre kollektivløsninger eller, ikke noe tilbud i det hele tatt. Konkurransedyktig Nei. Regionen er ikke attraktiv lenger. Mens drastiske ting er velkomment. Om noen skulle våge og satse egenkapital for og bosette seg eller lage bedrift i disse dager rundt om i distriktet. Må en bare ønske dem lykke til. Det trengs det mye av.
Skal bedriftene/handelstanden overleve må det ned på samme nivå som i Sverige, og kikke mot Oslo gjør saken bare verre, selv om det er naturlig og gjøre det. Vi er jo i Norge. Oslo har sine egne priser. Til og med på loppemarked.
Oslo vil si, dyrere og bo. Dyrere og leve.

Hvor galt plassert vi er blitt geografisk kan jo framstilles som følger. Bussen til Hamar antas å koste ca like mye som Oslo-Eidsvoll. Det er vel og bra, men er du så uheldig å bo i Eidskog og må til lege eller behandling på Hamar eller omegn mottar du sammen med innkallingen en gratis bussbillett som du tvinges å bruke.Du nektes bruk av bil. Det kalles KID-prosjektet. Prøv den og du finner fort ut vår tilhørighet. Det tar deg langt over vanlig arbeidsdag. Så regelen må bli: Skaff deg henvisning til lege Oslo/Akerhus så sant det er mulig.

Annonse